Dlaczego Twoje dziecko brzydko pisze?

Problemy w szkole? Co się za nimi kryje? Czy brzydkie pismo lub kłopoty z usiedzeniem w
miejscu twojego dziecka są kontynuacją niezintegrowanych odruchów niemowlęcych?

Posiadanie odruchów jest oznaką, zdrowia -pediatrzy sprawdzają je by określić rozwój niemowląt
przy porodzie i podczas regularnych badań kontrolnych. Gdy dziecko dorasta, zwyczaj integruje je,
czyli „przepracowuje” na planowane umiejętności ruchowe, ale jeśli odruch będzie trwał dłużej w
dzieciństwie lub później, może zacząć powodować problemy. Praca nad przetrwałymi odruchami
niemowlęcymi to nowa przestrzeń pracy fizjoterapeutów. W rzeczywistości niezintegrowane
odruchy mogą leżeć u podstaw wszystkiego od problemów ze umiejętnościami ruchowymi do
nadpobudliwości, gdy dzieci osiągają wiek szkolny.

Problem z integracją odruchów
Badania Instytutu Psychologii Neurofizjologicznej w Irlandii i Niemczech w 2003/2004r. wykazały,
że od 35 do 48 procent dzieci w regularnych programach szkolnych przejawia oznaki zachowania
przetrwałych odruchów niemowlęcych. Jednak pediatrzy nie testują odruchów po okresie
niemowlęcym, i zazwyczaj wiążą anomalie z odruchami na tym etapie z bardziej znaczącymi
problemami neurologicznymi. W przypadkach, gdy odruchy zachowują się tylko w łagodnym
stopniu, dzieci mogą wykazywać takie objawy, które stawiają raczej wyzwania, ale nie dają
sygnałów alarmowych dla rodziców lub wychowawców. W zależności od odruchu, który jest
niezintegrowany, objawy mogą obejmować niezdarność, niepokój, niezdolność do siedzenia w
miejscu, niezdolność do skupienia się, moczenie nocne, kłopoty z czytaniem i pisaniem. Przetrwałe
pierwotne odruchy uważane są za główne czynniki przyczyniające się do zespołu nadpobudliwości
psychoruchowej z deficytem uwagi (ADHD), autyzmu i zaburzeń przetwarzania sensorycznego.
Rodzimy się wyposażeni w odruchy pozwalające nam przetrwać, na ich bazie rozwijają się nasze
planowane ruchy, dlatego są one ważne dla naszego rozwoju. Jeśli jednak pozostaną aktywne poza
normalnym okresem rozwojowym mogą zakłócać rozwój dowolnych umiejętności motorycznych,
takich jak kopanie, podnoszenie głowy, sięganie i raczkowanie. Wraz z rozwojem dzieci rozwijają
się ruchy zamierzone, czyli te które dziecko wykonuje aby osiągnąć cel, żeby zastąpić te
odruchowe. Te przejścia mają miejsce w różnym czasie w zależności od odruchu, ale zwykle
kończy się to w okresie przedszkolnym. Oczywiście, instynkty nie znikają kompletnie – jako
dorośli, wciąż się przestraszymy, gdy coś nas przerazi, ale nie jest to nasza jedyna odpowiedź na
każdą zaskakującą sytuację.
Tak jak nie możesz biegać, dopóki nie możesz chodzić, tak też integracja odruchów jest częścią
hierarchii rozwoju neuronalnego. Jest to jeden z kroków niezbędnych do osiągnięcia nowych
umiejętności.
Ciało dziecka z takimi trudnościami potrzebuje odpowiedzieć na bodziec, wymaga to
wielkiego wysiłku, aby je świadomie zatrzymać – dziecko musi walczyć z własnym ciałem. To tak,
jakby ktoś prosił cię, żebyś się nie przestraszył, kiedy nagle pojawi się alarm przeciwpożarowy nad
twoją głową. Tyle tylko, że wyzwalacz dla dzieci z aktywnym odruchem jest zwykle
czymś subtelniejszym, jak nagły hałas lub coś lekko gładzącego ich skórę.
Dzieci są przez to nadmiernie stymulowane, ponieważ ich mózgi nie są gotowe
do przetworzenia wszystkich doznań, na które są narażone i nadal tkwią w stworzonych wzorcach
z okresu niemowlęctwa.

Dlaczego niektórzy mają niezintegrowane odruchy?
Przyczyny zachowanych odruchów mogą wystąpić bardzo wcześnie w życiu i mogą być
niemożliwe do kontrolowania. Na przykład, poród z cięciem cesarskim może prowadzić do złej
integracji odruchów dziecka, bardzo niska masa ciała, a także to w jaki sposób nasze dziecko
spędza czas.
Dzieci potrzebują doświadczenia i stymulacji.
Potrzebują więcej czasu na brzuszku,
bokach, w różnych pozycjach. Mówiąc precyzyjnie – w RUCHU 🙂

Fizjoterapeuta
Agnieszka Irzykowska
Na Zdrowie

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Strona korzysta
z plików Cookies.
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na ich używanie.