Dlaczego bolą Was plecy?

Dlaczego bolą Was plecy?

Zgłaszające się do nas osoby, czy to do fizjoterapeuty, czy do trenera często cierpią z powodu różnych dolegliwości bólowych. Gdybyśmy mieli jednak określić objaw występujący najczęściej, zdecydowanie byłby to ból dolnego odcinka kręgosłupa. Przyczyn takiego stanu rzeczy można wymienić wiele. Jeżeli jednak nie mamy do czynienie z urazem mechanicznym, wtedy głównej przyczyny upatrywalibyśmy w siedzącym trybie życia.

Zdarza Wam się zasiedzieć?
Zastanówcie się, jak często zdarza Wam się „zasiedzieć” przed komputerem czy tv i stracić rachubę czasu? Jak się czuliście, kiedy w końcu udało Wam się oderwać od pracy czy ulubionego serialu? Długotrwała pozycja siedząca niesie za sobą całe mnóstwo negatywnych konsekwencji dla naszego organizmu, m.in.:
– upośledzenie funkcji układu krążenia (czego wynikiem mogą być obrzęki, żylaki, niewydolność serca, zwiększone ryzyko zawału serca),
– przykurcze mięśni (co prowadzi do braku pełnego zakresu ruchu w obrębie poszczególnych stawów, a tym samym do upośledzenia funkcjonowania układu ruchu),
– rozwija wady postawy, takie jak np.: zaokrąglone plecy, wdowi garb, hiperlordoza i inne,
– powoduje osłabienie gorsetu mięśniowego i innych mięśni odpowiedzialnych za utrzymanie prawidłowej postawy ciała.
Pozycja siedząca wymusza ciągłe, wielogodzinne zgięcie w stawie biodrowym. Konsekwencją tego może być przykurcz mięśnia biodrowo – lędźwiowego (m.b-l). Jest to duży i bardzo silny mięsień, który ma swój początek w odcinku lędźwiowym kręgosłupa oraz na talerzu biodrowym, kończy się zaś na kości udowej. Kiedy dochodzi do wzmożonego napięcia tego mięśnia, kość udowa może ciągnąć kręgosłup bardzo mocno do przodu. Wskutek nadmiernego napięcia m.b-l, na odcinek lędźwiowy kręgosłupa zaczynają oddziaływać bardzo duże siły, co może prowadzić do różnych dolegliwości, m.in. wspomnianego wcześniej bólu w dolnym odcinku kręgosłupa. Oprócz tego ciągłe napięcie powoduje, że m.b-l zwiększa swoją objętość, przez co może wywoływać dolegliwości w obrębie jamy brzusznej. Kolejnym efektem mogą być zmiany w stawie biodrowym, ale o tym szerzej w innym artykule.

Jak temu wszystkiemu zapobiegać?
Idealnie byłoby unikać pozycji siedzącej. Niestety nie żyjemy w idealnym świecie, a postęp cywilizacyjny wymusza na nas pozycje siedzącą coraz częściej. W związku z tym, aby uniknąć dolegliwości opisanych powyżej, należy podjąć działania, które skompensują efekty naszego trybu życia:
– rozciąganie mięśnia biodrowo-lędźwiowego i innych zginaczy biodra
– wzmocnienie gorsetu mięśniowego poprzez ćwiczenia stabilizacyjne,
– w trakcie pracy robić częste przerwy i zadbać o przywrócenie naturalnej długości mięśnia biodrowo – lędźwiowego, czyli otwarcie bioder,
– jeżeli podejmujemy aktywność fizyczną, to taką która będzie wymuszała pracę bioder w pełnym zakresie ruchu, np.: rolki, wspinaczka, niektóre sztuki walki lub inne aktywności, które będą „otwierać” naszą sylwetkę,
– techniki relaksacji mięśni, autoterapia (np. poprzez uciskanie m.b-l w okolicy dołu biodrowego, czyli górnej części pachwiny).
Oczywiście każdy z nas jest indywidualną jednostką i przyczyny bólu kręgosłupa mogą być bardzo różne. Jednak jeżeli spędzasz większą część dnia w pozycji siedzącej, to warto zadbać o mięsień biodrowo – lędźwiowy.

Przypadek z naszej praktyki:
Jakiś czas temu zgłosił się do nas nasz znajomy, który przygotowywał się wtedy do walki na gali MMA. Narzekał na to, że się „zatkał” – od kilku dni miał wzdęty brzuch, słaby apetyt, nie wypróżniał się prawidłowo. Diagnoza i szybkie badanie oprócz kilku innych objawów wykazały też bardzo silny przykurcz mięśnia biodrowo – lędźwiowego. Kilkanaście minut pracy na mięśniu oraz jego okolicy zakończyło się głośnym „bulgotaniem” dochodzącym z brzucha i niemal natychmiastowym zanikiem wzdętego brzucha. Z tego, co pamiętamy – walka zakończyła się sukcesem

 

Patrycja Ziółkowska, fizjoterapeuta

Grzegorz Stypik, trener personalny

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Strona korzysta
z plików Cookies.
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na ich używanie.